ДПА-2019: важливі деталі та зміни
Як цьогоріч складатимуть підсумкові іспити учні 4-х, 9-х, 11-х класів та випускники закладів професійної освіти?
У 2019 році державна підсумкова атестація учнів початкової, основної та старшої школи проводитиметься на підставі Порядку проведення державної підсумкової атестації, наказу МОН Про проведення в 2018-2019 навчальному році державної підсумкової атестації осіб, які здобувають загальну середню освіту та Методичних рекомендацій МОН про проведення ДПА в 2018-2019 навчальному році.
25 січня, набув чинності новий Порядок проведення державної підсумкової атестації, тож які зміни він нам приніс та які можливості додав – спробуємо розібратись.
Загалом, державну підсумкову атестацію цьогоріч складатимуть:
• учні 4-х класів
ДПА проводиться виключно для моніторингу якості освіти і жодним чином не впливає на оцінювання результатів навчання учня. Проходить у письмові формі в закладі освіти. Терміни затверджує керівник закладу освіти в межах навчального року. Обов’язковою є атестація з української мови та математики;
• учні 9-х класів
ДПА проводиться в письмовій формі в закладі освіти. Терміни затверджує керівник закладу освіти в межах навчального року. Обов’язковою є атестація з української мови та математики. Третій предмет – за вибором учня з переліку, який щороку затверджується МОН;
• учні та студенти, що здобувають ОКР «молодший спеціаліст» або професійну освіту одночасно з отриманням повної загальної середньої освіти (вступ на базі 9-ти класів)
Складають ДПА з 3 предметів: 2 у формі ЗНО (українська мова та математика або історія України) у пункті тестування, третій письмово в закладі освіти. Терміни ЗНО затверджує МОН, третього предмета – заклад освіти.
• учні 11(12)-х класів
ДПА проводиться в формі зовнішнього незалежного оцінювання з 3 предметів: перший – українська мова, другий – математика або історія України, третій – на вибір учня. Проходить в пункті тестування. Терміни затверджує МОН («Календарний план підготовки та проведення ЗНО-2019»).
Графік проведення ДПА у формі ЗНО (основна сесія):
21 травня – Математика
23 травня – Українська мова і література
28 травня – Англійська мова
30 травня – Фізика
04 червня – Історія України
06 червня – Біологія
11 червня – Географія
13 червня – Хімія
Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних робіт для учнів 4 класу
Відповідно до Порядку, державна підсумкова атестація (далі-атестація) у всіх закладах загальної середньої освіти І ступеня з української мови є обов'язковою. Атестація здійснюється з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та якості освіти, і проводиться у формі підсумкових контрольних робіт з двох предметів: української мови (передбачає оцінювання результатів навчання з української мови і літературного читання) і математики.
Підсумкові контрольні роботи укладають учителі початкових класів/методичні об’єднання вчителів початкових класів за єдиними завданнями для усіх класів паралелі відповідно до орієнтовних вимог до змісту атестаційних завдань. Атестаційні матеріали, що містять підсумкові контрольні роботи з української мови і математики у двох варіантах, погоджує педагогічна рада і затверджує керівник закладу освіти.
Контрольні роботи проводяться відповідно до календарного планування на другому чи третьому уроці, окрім понеділка і п'ятниці, а також днів перед і після святкових. У разі відсутності учня (вихованця) в день проведення державної підсумкової атестації у Класному журналі у колонці під датою її проведення фіксують відсутність учня.
На проведення контрольної роботи відводиться 1 академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту роботи та інструкції щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання.
Оцінювання підсумкових контрольних робіт здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (наказ Міністерства від 13.04.2011 № 329, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 за № 566/19304) та Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.08.2016 № 1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222»).
Результати атестації не враховуються під час виставлення річних оцінок із навчальних предметів.
Зміст завдань для підсумкових контрольних робіт формується відповідно до державних вимог щодо навчальних досягнень учня/учениці, визначених чинними навчальними програмами для 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.
Особливості конструювання змісту атестаційної роботи з української мови
Атестаційна контрольна робота з української мови є інтегрованою і містить завдання на перевірку результатів навчання з української мови і літературного читання. Завдання на перевірку сформованості навички читання, розуміння прочитаного, уміння працювати з текстом, використовуючи визначені програмою літературознавчі поняття; перевірку орфографічних і пунктуаційних умінь, навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь; побудову зв’язного висловлювання формуються на основі єдиного художнього або науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і пунктуаційних умінь укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання логічно завершену частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені орфограми, і оформлюють її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов цілісного сприйняття тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо розпочати контрольну роботу з опрацювання частини для списування, а саме: прочитати її і вставити пропущені букви. Далі організовують перевірку навички читання мовчки.
Після повного прочитування тексту учням пропонується виконувати завдання у тому порядку, як зручно дитині. Роботу учень письмово оформлює на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з української мови.
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя). В обох варіантах перше завдання представлено текстом для читання.
І варіант підсумкової контрольної роботи з української мови формується з тексту для читання, визначеної у ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного засвоєння літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь визначати основну думку, тему твору/встановлювати послідовність подій/встановлювати взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових осіб; третє – на перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні можливості художнього слова для описів природи, зовнішності персонажів, характеристики героїв), трьох завдань за змістом тексту для перевірки навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь (одне з яких на визначення/групування/класифікацію мовних одиниць, друге – на доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок слів у реченні; третє – на утворення форм слів, що належать до різних частин мови, за заданою умовою), творчого – на побудову зв’язного висловлювання за змістом прочитаного тексту, у якому учень формулює власні оцінні судження.
Вимоги до формування змісту І варіанту підсумкової контрольної роботи з української мови
№ №з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Читання тексту мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 220-250 слів). Кількість слів, які потребують пояснення – не більше двох. Речення у тексті не мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній. |
1 |
По 1 балу* |
1 бал |
2. |
Завдання до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом |
3 |
по 1 балу |
3 бали |
3. |
Списування тексту з пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати. Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено програмою початкової школи** |
1 |
по 3 бали** |
3 бали |
4. |
Завдання до тексту для перевірки мовних знань |
3 |
по 1 балу |
3 бали |
5. |
Творче завдання до тексту: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень |
1 |
по 2 бали*** |
2 бали |
Разом |
9 |
- |
12 балів |
Які предмети на ДПА у 2021 році складатимуть учні 4-х класів
Державна підсумкова атестація учнів, які завершують здобуття початкової освіти, проводиться у школі в письмовій формі. Школярі мають складати іспити з таких предметів:
- Українська мова (оцінювання результатів з української мови та читання)
- Математика
- Мова національної меншини або мова корінного народу (у класах з навчанням або вивченням мови нацменшини чи корінного народу за рішенням педагогічної ради закладу освіти).
Які предмети на ДПА у 2021 році складатимуть учні 9-х класів
Державна підсумкова атестація учнів, які завершують здобуття базової освіти, також проводиться у школі в письмовій формі. Школярі мають складати іспити з таких предметів:
- Українська мова
- Математика
- Один із навчальних предметів зі списку (за рішенням педагогічної ради закладу освіти):
– біологія, всесвітня історія, географія, зарубіжна література, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова відповідно до навчальної програми школи), інформатика, історія України, основи правознавства, українська література, фізика, хімія – для учнів класів з українською мовою навчання, у яких не вивчається мова національної меншини чи корінного народу;
– біологія, всесвітня історія, географія, література, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова відповідно до навчальної програми школи), інформатика, інтегрований курс "Література", історія України, мова національної меншини, мова корінного народу, основи правознавства, українська література, фізика, хімія – для учнів класів з навчанням мовою національної меншини.
Які предмети на ДПА у 2021 році складатимуть учні 11-х класів
Державна підсумкова атестація учнів, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти, проводиться у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Школярі мають складати іспити з таких предметів:
- Українська мова
- Математика
- Історія України або іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова – за вибором учня)
- Один із навчальних предметів зі списку: історія України, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова), біологія, географія, фізика, хімія (за вибором учня)
- Мова національної меншини чи корінного народу.
До прикладу, учні, які для проходження ДПА вибрали третім предметом історію України, можуть вибрати четвертим предметом іноземну мову і навпаки. А школярі, які відповідно до освітньої програми школи вивчали природничі науки, можуть вибрати один з таких предметів: біологія, географія, фізика або хімія.
До слова, у 2021 році вступники можуть складати ЗНО Яким буде ЗНО з української мови та літератури у 2021 році: деталі з української мови та літератури або ж окремо лише з українською мови. Вони будуть самостійно обирати, що саме складати.
Які предмети на ДПА у 2021 році складатимуть учні 4-х класів
Державна підсумкова атестація учнів, які завершують здобуття початкової освіти, проводиться у школі в письмовій формі. Школярі мають складати іспити з таких предметів:
- Українська мова (оцінювання результатів з української мови та читання)
- Математика
- Мова національної меншини або мова корінного народу (у класах з навчанням або вивченням мови нацменшини чи корінного народу за рішенням педагогічної ради закладу освіти).
Які предмети на ДПА у 2021 році складатимуть учні 9-х класів
Державна підсумкова атестація учнів, які завершують здобуття базової освіти, також проводиться у школі в письмовій формі. Школярі мають складати іспити з таких предметів:
- Українська мова
- Математика
- Один із навчальних предметів зі списку (за рішенням педагогічної ради закладу освіти):
– біологія, всесвітня історія, географія, зарубіжна література, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова відповідно до навчальної програми школи), інформатика, історія України, основи правознавства, українська література, фізика, хімія – для учнів класів з українською мовою навчання, у яких не вивчається мова національної меншини чи корінного народу;
– біологія, всесвітня історія, географія, література, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова відповідно до навчальної програми школи), інформатика, інтегрований курс "Література", історія України, мова національної меншини, мова корінного народу, основи правознавства, українська література, фізика, хімія – для учнів класів з навчанням мовою національної меншини.
Які предмети на ДПА у 2021 році складатимуть учні 11-х класів
Державна підсумкова атестація учнів, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти, проводиться у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Школярі мають складати іспити з таких предметів:
- Українська мова
- Математика
- Історія України або іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова – за вибором учня)
- Один із навчальних предметів зі списку: історія України, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова), біологія, географія, фізика, хімія (за вибором учня)
- Мова національної меншини чи корінного народу.
До прикладу, учні, які для проходження ДПА вибрали третім предметом історію України, можуть вибрати четвертим предметом іноземну мову і навпаки. А школярі, які відповідно до освітньої програми школи вивчали природничі науки, можуть вибрати один з таких предметів: біологія, географія, фізика або хімія.
До слова, у 2021 році вступники можуть складати ЗНО Яким буде ЗНО з української мови та літератури у 2021 році: деталі з української мови та літератури або ж окремо лише з українською мови. Вони будуть самостійно обирати, що саме складати.